Az Ön böngészője nem támogatott. Kérjük használjon Chrome, Firefox, Edge vagy Safari böngészőt. További részletek

Tippek sikeres banki robotizációhoz

TIPPEK SIKERES BANKI ROBOTIZÁCIÓHOZ

A pénzintézetek számára az egyik fő cél, hogy a hatékonyságukat növeljék, s ebben leginkább a digitális transzformáció segíthet. A felületi integrációra épülő szoftverrobotok óriási előnyt jelenthetnek a bankszektor szereplőinek, hiszen gyorsan és pontosan végzik el a feladatukat, nem esnek ki a munkából betegség vagy szabadság miatt, mellesleg komolyabb terhelés esetén is kiválóan dolgoznak, mindezek mellett megspórolható velük a betanítási idő. A Portfolio Financial & Corporate IT 2021 konferencián Erdey Levente, a 4iG Nyrt. leányvállalata, az INNObyte Zrt. mérnöke tartott előadást az „RPA (Robotic Process Automation) szerepe a bankszektorban” címmel.

Technológia, biztonság, elfogadás

„A sikeres robotizációs folyamatnak több dimenziója van, például: technológiai, IT biztonsági, illetve az, hogy elfogadtassuk munkatársainkkal az új megoldásokat” – magyarázta Erdey Levente. „Ezen túl pedig a folyamati kérdések is felmerülnek, azaz melyek a robotizálható műveletek. Amire kiemelt figyelmet kell fordítani, hogy a humán munkaerő felismerje a robotok hasznosságát, és ne féltsék tőlük a munkájukat. Bizonyos – főként ismétlődő feladatokra épülő munkakörök megszűnnek, ennek köszönhetően az emberek más, magasabb hozzáadott értékű műveletre tudnak koncentrálni. Ugyanakkor nem minden céges kultúrába illeszthetők be a robotok, ahhoz szükséges egy bizonyos érettségi szint a vállalatok részéről. Először is legyenek kidolgozott folyamatok, amelyekre felépíthetők az automatizált mechanizmusok.”

A mesterséges intelligencián alapuló rendszerek jelenleg olyan fázisban tartanak, ahol a kreatív, kritikus gondolkodást igénylő feladatokat még nem vehetik át. Az RPA megoldásokban a repetitív, monoton munkákat váltja fel a robotizált folyamat, de a hibaágakat továbbra is emberek kezelik. Nézzük meg egy példán keresztül: rendszeres, visszatérő feladat a nagy tömegben, különböző forrásokból érkező dokumentumok kezelése. Az ügyintézői munkatársakat ebben hatékonyan tudják segíteni a robotok. A papír alapú dokumentumok száma folyamatosan csökken, ezek scan-elése nem robotizálható, de a digitalizált, vagy a már PDF formátumban érkezett állományt, a robot leiratozza, majd a mesterséges intelligencia segítségével ellenőrzi a helyességét, és innentől, mint szöveges dokumentum kezelhető. A digitális szöveg alapú dokumentumok tárolásában, feldolgozásában, analitikájában szintén segítséget nyújthat a robotizáció. Azok az állományok, amelyek valami miatt nem kezelhetők ebben a folyamatban (például kézírást tartalmaznak vagy nem azonosítható ábrákat, képeket), hibaágra kerülnek, és manuálisan lehet feldolgozni. A teljes folyamatra meg kell határozni, hogy meddig érdemes finomítani a robotot, és honnan hatékonyabb az emberi értelem bevonása.  Bizonyos üzleti műveleteket – többek közt adatrögzítés és feldolgozás, adatok mozgatása rendszerek között – jelenleg emberek végzik, de ezek a feladatok robotokkal hatékonyabban, kevesebb hibával elvégezhetők. Érdemes folyamatonként eldönteni, hogy mi az a szint, amit még érdemes robotizálni, és mi az, amit pedig ügyintézőknek kell adni.

Mi kell ahhoz, hogy jól működő RPA robotunk legyen?

„Az első és legfontosabb lépés, hogy legyen egy alaposan átgondolt stratégia, amit a vállalat végig visz” – emelte ki előadásában Erdey Levente. „Ezáltal használható ki a robotban rejlő potenciál. A működéséhez az is szükséges, hogy fogadják el ezt a virtuális munkatársat az emberek, ami belső marketinggel megoldható. Emellett pedig számos technológiai követelmény van, azaz többek közt ki fogja üzemeltetni, cloud vagy on-premise platformon fusson, vagy esetleg ezeknek a hibrid változatán. Az IT biztonsági szakembereket pedig meg kell győzni arról, hogy éppen annyira – vagy kevésbé kockázatos, mint a humán munkaerő.”

Erdey-Levente-Financial-Portfolio-Konferencia2021

Az RPA felületi integráció, ami hasonló jogosultságokkal rendelkező robotokat jelent, mint az adott feladatot elvégző ügyintéző, ugyanakkor a működéséből adódóan a robotnak nem kell, hogy legyenek területi korlátai, azaz dolgozhat a regionálisnál szélesebb adatkörökkel is, és ettől nem sérül a korábban kialakított biztonsági protokoll.

Gyors produktivitás-növekedés

A jelentés-készítés, adatrögzítés és -másolás alapvetően olyan műveletek, amelyeket érdemes robotizálni, ugyanis minden hónapban ugyanazzal a metódussal végezhető. Levelek és tértivevények rögzítése, szkennelés után OCR elvégzése, tartalom alapú feldolgozás, iktatás, tárolás, mozgatás munkákat magabiztosan elvégezhetnek a robotok. A robotizáció során a látványos eredményeket nem az emberi munkaerő leutánzásával, hanem a folyamatok robotizációra hangolásával lehet elérni. A robot például képes „megjegyezni” több száz adatot, és ezeket kötegelten kezelni, a rendszerek közötti váltások nélkül.

A robotokkal rugalmasabbá válik a munka, ugyanis nem minden folyamatra van igény egy adott időszakban, máskor pedig rövid időre megugorhat a terhelés. Az ilyen terhelések jól kezelhetők egy cloud infrastruktúrán. Az igények felfutásakor az újabb és újabb robotok állnak munkába, betanulás nélkül, és végzik a feladatot. Amikor elfogynak a feldolgozandó adatok, a robotok leállnak, és innentől nem foglalnak erőforrást. Az ilyen peak terhelések „pay as you go” rendszerben hatékonyan kezelhetők, és a megtérülés is biztosítva van.

Edukációval közelebb a célhoz

„Az emberek többségének a munkájában vagy a mindennapi életében vannak olyan részfeladatok, amiket nem szeretnek végezni. Ma már létezik az a technológia, amivel áthidalható ez a probléma. Az RPA rendszerek megértéséhez elméleti és gyakorlati oktatást tartunk. Tapasztalatom szerint másfél óra alatt, alap programozói tudással látványos robotokat lehet készíteni – egyszerű módszerekkel. Az edukáció célja, hogy bemutassuk az embereknek: nem minden feladatot kell humán munkaerővel elvégezni” – hangsúlyozta az oktatás fontosságát Erdey Levente.

Puding próbája

Az elképzelések és a valóság, ahogy a mesterséges intelligencia felhasználás esetében gyakran előfordul, elég távol tudnak állni egymástól, ezért az éles projektek előtt célszerű egy kisebb, látványos feladatot robotizálni, éles projektnyomás nélkül. Egy ilyen projektben elvégezhető a kollégák oktatása, az összeszokás a robotokkal, valamint határok megrajzolása a későbbi megvalósítások érdekében; tisztázhatók a biztonsági és üzemeltetési kérdések is.

Amennyiben az emberi, technológiai és biztonsági szempontokat sikerül a figyelem középpontjában tartani, úgy az RPA folyamatok sikerre vannak ítélve.