Az Ön böngészője nem támogatott. Kérjük használjon Chrome, Firefox, Edge vagy Safari böngészőt. További részletek

Forgalomirányítási-, diszpécseri- és utastájékoztató rendszerek

FORGALOMIRÁNYÍTÁSI-, DISZPÉCSERI- ÉS UTASTÁJÉKOZTATÓ RENDSZEREK

A forgalomirányítás egy olyan folyamat, amely során a szállítmányokat a megfelelő szállítmányozási célpontra irányítják a forgalomirányítók. Ez a többszereplős folyamat számos kritikus pont mentén valósul meg, ahol ugyanúgy fontos a célterület behatárolása, ahogy az útvonalak ismerete is. Megkülönböztetünk statikus és dinamikus forgalomirányítást. Míg az elsőnél a rendszergazda által programozott útvonalak mentén történik a forgalomirányítás, az utóbbinál az adatcserét az irányítók bonyolítják le egymás között. Biztosítják az információk megosztását és a kiszállítás elosztását.

A diszpécseri- és utastájékoztató rendszerek kritikus helyzetekben is képesek gyors és pontos információ nyújtására, az erőforrások és információk azonnali és hatékony allokálásához.

A FORGALOMIRÁNYÍTÁSI-, DISZPÉCSERI- ÉS UTASTÁJÉKOZTATÓ RENDSZEREK FŐBB FUNKCIÓI

  1. Vezénylések (járatok elvégzéséhez szükséges részletes napi teendőlista) befogadása szakrendszerekből, illetve ezek leosztása a fedélzeti eszközökre (OBU-kra)
  2. Forgalomkövetés és beavatkozás

Alapvető funkciók
Fedélzeti eszközök valós idejű adatainak fogadása, naplózása, feldolgozása
Járatokat teljesítő járművek forgalmi státuszainak, aktuális tényadatainak követése, felügyelete
A járatok terv-tény összehasonlítása, elemzése alapján esetfüggő operatív beavatkozás tervezése, végrehajtása, végrehajtás felügyelete
Vezénylések módosítása (operatív beavatkozások), átadási lehetőség vertikálisan, vagy horizontálisan
Új vezénylések, feladatok létrehozása

Grafikus felület főbb funkciói
Különböző megjelenítési nézetek (pl. térképes, vonalas) és azok közötti váltási lehetőségek
Forgalmi indítónapló (táblázatos nézet)
Vezénylések grafikus követése

Vészjelzések, figyelmeztetések
Buszokról érkező vészjelzések, illetve automatikus figyelmeztetések fogadása és azokra történő reagálás (pl. az úgynevezett vészbehallgatás)

Problémamenedzsment
A valós idejű adatok alapján a felmerülő problémás feladatok, problémás járatok jelzése és kezelése

TÖBSZOLGÁLTATÓS FUNKCIÓK

Kommunikáció
Diszpécser-járművezető közötti azonnali üzenetváltás, illetve telefonbeszélgetés
Szolgáltatók diszpécserei között interaktív üzenetváltás lehetősége (chat)
Egyedi és eseti üzenetek kiküldése megállóhelyi utastájékoztató táblákra

Utastájékoztatás
Valós idejű adatok alapján a járatok közlekedési információinak szolgáltatása utastájékoztatás céljából a társmodulok, társszolgáltatók, illetve megállóhelyi táblák felé (SIRI szolgáltatás)

Incidenskezelés (Magyarországon elsőként megvalósított, új funkció!)
Forgalmi incidensek, zavarok jelzése, diagnosztizálása után az előírt protokoll alapján történő kezelése, követése. Incidensek információinak átadása a csatlakozott közlekedési szolgáltatók között. 

Csatlakozásmenedzsment (Magyarországon elsőként megvalósított, új funkció!)
Saját - és akár más közlekedési szolgáltatótól is érkező - menetrendi adatok, illetve az előre megváltott láncolt jegyek alapján csatlakozási pontok meghatározása, követése, az esetleges csatlakozási konfliktusok előrejelzése, döntéselőkészítő információk megjelenítési
Felmerült csatlakozási problémák csökkentése érdekében fordák, vezénylések kezelése, módosítása
Információk átadása közlekedési szolgáltatók között

Aukció funkcióban akár más közlekedési szolgáltató bevonásának is lehetősége a forgalmi incidensek együttes kezelésére.