A Microsoftnál az Év Partnere a Humansoft Kft., a 4iG leányvállalata

Híreink

Változó igények, fejlődő technológia

Megváltozott a hagyományos BI-funkció, az üzleti intelligencia és analitikai igények rövid idő alatt nagyon sokat fejlődtek a felhasználók körében, egyre szélesebb területen használják fel a kinyert adatokat, amely igényekkel a BI-eszközöknek is lépést kell tartaniuk.

Erről, illetve a BI jelenéről és jövőjéről kérdeztük Merényi Attilát, a többek között platformfüggetlen megoldások szállításával foglalkozó AXIS Rendszerház Kft. ügyvezető igazgatóját.

Computerworld: Az AXIS Rendszerház Kft. 15 éve foglalkozik BI-rendszerek implementálásával. Milyen igényekkel, kérésekkel találkoznak a mindennapokban?

Merényi Attila: A piac gyors változása - azaz a pénzügyi rendszerek és a gazdasági helyzet folyamatos változása - a vállalatok gyors reakcióját igényeli, amely új döntési helyzetek elé állítja a vállalatvezetőket. Ahhoz, hogy felelős döntést tudjanak hozni, szükségük van olyan döntéstámogató rendszerre, amely a rendelkezésre álló adatok alapján képes rámutatni, hol tudnak és kell változtatásokat eszközölniük. A jelenlegi technológia már nemcsak az előrejelzésben, hanem a mérhetőségben is nagy segítséget nyújt, hogy utólag elemezni lehessen, az adott változtatás behozta-e a hozzá fűzött reményeket.

CW: Mi kell ahhoz, hogy megfelelő döntéstámogató információkhoz jusson a vállalatvezető?

MA: Minden BI-mérés alapja a megfelelő információhalmaz, amelyet egységes struktúrába kell rendezni. Ezt követően tudja elvégezni a rendszer azokat az elemzéseket, amelyek később feketén-fehéren kimutatják egy-egy döntés következményét. Vállalatvezetőként én is szembesülök olyan nehézségekkel, amikor összeszorított fogakkal hozok meg egy döntést, de szerencsére rendelkezésemre állnak azok az adatok és az a BI-eszköztár, amelyek egzakt módon alátámasztják az adott döntés relevanciáját

CW: Milyen új irányzatok körvonalzódnak a BI területén, amelyek a megváltozott piaci igényeket mutatják előre?

MA: Alapvetően megváltozott a BI hagyományosnak vélt funkciója, már nemcsak a pénzügyi területen használják a vállalatok, hanem a műszaki, mérnöki területeken is tudnak olyan adatokat szolgáltatni, amelyek optimalizálják a munkafolyamatokat. Nagyon népszerűvé vált a prediktív analízis, amelynél kifejezetten egy-egy változtatás jövőbeni kihatásait elemzik a szakértők. Megdöbbentő összefüggésekre lehet fényt deríteni a közösségi adatok felhasználásával is. Az elmúlt időszakban kezdik felfedezni a szolgáltató iparágban tevékenykedő vállalatok a közösségi adatokban rejlő erőt, azt, hogy nagyon is érdemes bevonni ezeket az információkat is az analízisekbe.

A trendek azt mutatják, hogy a centralizált elemzés, azaz a pénzügyi központú BI-használat kiteljesedik, és egyre több területen akarnak valamilyen szinten adatot elemezni. Előtérbe került a "self-service BI" iránti igény, vagyis hogy az IT- vagy kontrollingmunkatárs segítsége nélkül mindenki maga tudjon elemezni. Ez pedig megteremtette az "intelligens felhő" iránti szükségletet, így már nemcsak az irodában, hanem online, valamennyi okoseszközön elérhetővé váltak a kimutatások. Ezen a ponton pedig eljutunk a Big Data és IoT fogalomköréhez, amelyek még jobban kitágítják az elemzési lehetőségeket és teljesen új perspektívát jelentenek a BI területén.

CW: Milyen iparágak húzzák a legnagyobb hasznot a BI-mérésekből, és kik felé nyílt ki jobban az olló az intelligens felhő által?

MA: Személyes tapasztalatom, hogy minden szektornak megvan a maga relevanciája, de leginkább az ipar, a közlekedés és pénzügyi, valamint a szolgáltató és állami szektor használja ki a BI adta lehetőségeket. Az intelligensfelhő-megoldásokkal viszont kinyílik a piac az olyan kkv-k előtt is, amelyeknek eddig nem állt rendelkezésükre megfelelő BI-rendszer.

CW: Nem tartanak attól, hogy az intelligensfelhő-megoldás kiszorítja az olyan szolgáltatókat a piacról, mint az AXIS?

MA: Nagyon hasznosnak és fontosnak tartom az intelligensfelhő-megoldásokat, hiszen olyan piaci szereplők is használhatják, akik korábban nem engedhették meg maguknak, de őszinte meggyőződésem, hogy azt a szaktudást, amellyel rendelkezünk a BI-rendszerek bevezetése és mindennapos támogatása területén, nem lehet megkerülni, ha valaki komolyan szeretne bevezetni egy döntéstámogató rendszert. A BI-szolgáltatás szerencsére nincs helyhez kötve, éppen ezért egyik legnagyobb szakmai sikerünk, hogy egy nemzetközi üdítőgyártó vállalat a magyar sikert követően nyolc európai országba rendelte meg tőlünk BI-rendszerének bevezetését. Egyszóval nem tartok tőle, hiszen az intelligensfelhő-megoldás segít széles körben ismertté és elismertté tenni a BI-szaktudás fontosságát.

Kiemelkedő díjat kapott a 4iG HR-vezetője

Kiemelkedő díjat kapott a 4iG HR-vezetője

A Behaviour HR magazin díjátadóján Gothárdi Ibolya, a 4iG HR igazgatója középvállalati kategóriában elnyerte ”Az év HR vezetője 2020” díjat…

Lezárult az INNOBYTE felvásárlása

Lezárult az INNOBYTE felvásárlása

Végleges részvény adásvételi szerződést kötött 4iG Nyrt. az INNObyte Zrt. többségi részesedésének megszerzésére – tette közzé az informatikai nagyvállalat a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT)…

ÚJABB SIKERES VÁLLALATFELVÁSÁRLÁS ELŐTT A 4iG

Újabb sikeres vállalatfelvásárlás előtt a 4iG

Informatikai és adatközpont üzemeltető céggel bővülhet a cégcsoport…