A Microsoftnál az Év Partnere a Humansoft Kft., a 4iG leányvállalata

Híreink

Változó igények, fejlődő technológia

Megváltozott a hagyományos BI-funkció, az üzleti intelligencia és analitikai igények rövid idő alatt nagyon sokat fejlődtek a felhasználók körében, egyre szélesebb területen használják fel a kinyert adatokat, amely igényekkel a BI-eszközöknek is lépést kell tartaniuk.

Erről, illetve a BI jelenéről és jövőjéről kérdeztük Merényi Attilát, a többek között platformfüggetlen megoldások szállításával foglalkozó AXIS Rendszerház Kft. ügyvezető igazgatóját.

Computerworld: Az AXIS Rendszerház Kft. 15 éve foglalkozik BI-rendszerek implementálásával. Milyen igényekkel, kérésekkel találkoznak a mindennapokban?

Merényi Attila: A piac gyors változása - azaz a pénzügyi rendszerek és a gazdasági helyzet folyamatos változása - a vállalatok gyors reakcióját igényeli, amely új döntési helyzetek elé állítja a vállalatvezetőket. Ahhoz, hogy felelős döntést tudjanak hozni, szükségük van olyan döntéstámogató rendszerre, amely a rendelkezésre álló adatok alapján képes rámutatni, hol tudnak és kell változtatásokat eszközölniük. A jelenlegi technológia már nemcsak az előrejelzésben, hanem a mérhetőségben is nagy segítséget nyújt, hogy utólag elemezni lehessen, az adott változtatás behozta-e a hozzá fűzött reményeket.

CW: Mi kell ahhoz, hogy megfelelő döntéstámogató információkhoz jusson a vállalatvezető?

MA: Minden BI-mérés alapja a megfelelő információhalmaz, amelyet egységes struktúrába kell rendezni. Ezt követően tudja elvégezni a rendszer azokat az elemzéseket, amelyek később feketén-fehéren kimutatják egy-egy döntés következményét. Vállalatvezetőként én is szembesülök olyan nehézségekkel, amikor összeszorított fogakkal hozok meg egy döntést, de szerencsére rendelkezésemre állnak azok az adatok és az a BI-eszköztár, amelyek egzakt módon alátámasztják az adott döntés relevanciáját

CW: Milyen új irányzatok körvonalzódnak a BI területén, amelyek a megváltozott piaci igényeket mutatják előre?

MA: Alapvetően megváltozott a BI hagyományosnak vélt funkciója, már nemcsak a pénzügyi területen használják a vállalatok, hanem a műszaki, mérnöki területeken is tudnak olyan adatokat szolgáltatni, amelyek optimalizálják a munkafolyamatokat. Nagyon népszerűvé vált a prediktív analízis, amelynél kifejezetten egy-egy változtatás jövőbeni kihatásait elemzik a szakértők. Megdöbbentő összefüggésekre lehet fényt deríteni a közösségi adatok felhasználásával is. Az elmúlt időszakban kezdik felfedezni a szolgáltató iparágban tevékenykedő vállalatok a közösségi adatokban rejlő erőt, azt, hogy nagyon is érdemes bevonni ezeket az információkat is az analízisekbe.

A trendek azt mutatják, hogy a centralizált elemzés, azaz a pénzügyi központú BI-használat kiteljesedik, és egyre több területen akarnak valamilyen szinten adatot elemezni. Előtérbe került a "self-service BI" iránti igény, vagyis hogy az IT- vagy kontrollingmunkatárs segítsége nélkül mindenki maga tudjon elemezni. Ez pedig megteremtette az "intelligens felhő" iránti szükségletet, így már nemcsak az irodában, hanem online, valamennyi okoseszközön elérhetővé váltak a kimutatások. Ezen a ponton pedig eljutunk a Big Data és IoT fogalomköréhez, amelyek még jobban kitágítják az elemzési lehetőségeket és teljesen új perspektívát jelentenek a BI területén.

CW: Milyen iparágak húzzák a legnagyobb hasznot a BI-mérésekből, és kik felé nyílt ki jobban az olló az intelligens felhő által?

MA: Személyes tapasztalatom, hogy minden szektornak megvan a maga relevanciája, de leginkább az ipar, a közlekedés és pénzügyi, valamint a szolgáltató és állami szektor használja ki a BI adta lehetőségeket. Az intelligensfelhő-megoldásokkal viszont kinyílik a piac az olyan kkv-k előtt is, amelyeknek eddig nem állt rendelkezésükre megfelelő BI-rendszer.

CW: Nem tartanak attól, hogy az intelligensfelhő-megoldás kiszorítja az olyan szolgáltatókat a piacról, mint az AXIS?

MA: Nagyon hasznosnak és fontosnak tartom az intelligensfelhő-megoldásokat, hiszen olyan piaci szereplők is használhatják, akik korábban nem engedhették meg maguknak, de őszinte meggyőződésem, hogy azt a szaktudást, amellyel rendelkezünk a BI-rendszerek bevezetése és mindennapos támogatása területén, nem lehet megkerülni, ha valaki komolyan szeretne bevezetni egy döntéstámogató rendszert. A BI-szolgáltatás szerencsére nincs helyhez kötve, éppen ezért egyik legnagyobb szakmai sikerünk, hogy egy nemzetközi üdítőgyártó vállalat a magyar sikert követően nyolc európai országba rendelte meg tőlünk BI-rendszerének bevezetését. Egyszóval nem tartok tőle, hiszen az intelligensfelhő-megoldás segít széles körben ismertté és elismertté tenni a BI-szaktudás fontosságát.

SAP tanácsadó céget vett a 4iG

SAP tanácsadó céget vett a 4iG

Új leányvállalattal és üzletággal bővül a 4iG Nyrt. Az informatikai társaság a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) jelentett be…

Bővül a FINTECH hazai szereplőinek együttműködése

Bővül a FINTECH hazai szereplőinek együttműködése

A 4iG-t az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetségének tagjává választották…

Megújult a Zabbix, a 4iG IT Távfelügyelet szolgáltatási platformja

Megújult a Zabbix, a 4iG IT Távfelügyelet szolgáltatási platformja

Megjelent a Zabbix nyílt forráskódú monitoring rendszerének 4.2-es verziója, amely több hibajavítást illetve új funkciókat tartoga…